bronner.blo.gg

2013-09-24
10:14:37

Vem skapade vem?
Till att börja med vill jag återigen be om ursäkt för att jag varit borta från bloggen ett tag. Som jag skrev i mitt föregående inlägg beror det på internetuppkopplingen hemma. Just nu finns inget hemma för jag lever i ett ingenmansland mellan att flytta från ett ställe til ett annat. Men just idag kom jag till skolan tidigt så jag tog tillfället i akt för att skriva ett inlägg om mina senaste tankar.


Gud skapade människan? Eller var det så att människan skapade Gud? Jo min senare uppfattning har fått min tro att vända sig åt det helt andra hållet än vad de religösa böckerna säger. Jag tror hårt på.. eller ska man säga vet, något man inte kan veta. Nämligen att människan skapade Gud. Så måste det vara. Var bibeln en samling böcker och skrifter med sann bakgrund eller var det så enkelt att kyrkan hittat på allt, för att på ett skräckinjagande men väl dolt sätt skapa en inbildning av att någon eller... något av högre makter hade skapat jorden och dess befolkning. Med tanke på det sätt kyrkan hade styrt Europa under hundratals år, så finns det ett motiv för varför man skulle skapa en sådan inflytelserik inbildning hos människor. Kyrkan hade makt över allt, gjorde du annat än vad kyrkan sa straffades du hårt. Ta till exempel vetenskapsmännen som införde teorierna om de alla möjliga saker som att jorden skapades av något vetenskapligt numer kallat Big Bang. Dessa män straffades hårt eller till och med blev dödade, för att uttryckt sig emot kyrkan. Men nu inser vi nog flesta att det är något vetenskapligt som ligger bakom jordens skapelse. Anledningen till att du straffades om du sa något annat under den tiden var att kyrkan var rädda för att bli avslöjade om deras stora lögn som påverkat tusen-... tillochmed miljontals liv. 

Du som läst mina tidigare inlägg kanske undrar varför jag kommer med så helt olika åsikter varje gång. Det beror på att jag inte hittat rätt ännu. Jag är fortfarande kvar i tanken om hur det egentligen står till. Och där kommer jag stå, i resten av mitt liv.
 
Tack för mig. 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: