bronner.blo.gg

2013-09-06
00:58:25

Tro och Religion - Inledning
I bloggen kommer jag prata mycket om religion, men just detta inlägg är bara en inledning med åsikter från mig själv. 
 
Jag sa i presentationen att jag är kristet troende, men på ett vinklat sätt. Det är svårt att förklara men jag gör ett försök.
Jag tror att Kristendom till en del handlar om bara påhittade böcker som kyrkan själva har skrivit för att styra folket. Att bibeln skulle vara verklig är något jag inte förstår, det finns många faktorer som säger att den är falsk. Som jag inte kommer gå in på nu. 
Ni kanske tänker. Varför är du kristen om du bara tror att det är bullshit?
Det tycker jag inte, däremot tycker jag kyrkan är bullshit, inte kristendom. Just det att kyrkan hittar på saker för att styra folket stör mig. Det som jag störs mest av är att miljontals människor går på detta. 
 
Men min vinkling på min tro är vetenskaplig. Jag tror alltså att människors tro är något psykiskt. Även fast jag vet det så stör det inte min tro. Men ta tillexempel trygghet. Det sägs att du kan finna trygghet hos gud. Det stämmer mycket väl, inne i din hjärna. Något övernaturligt som bor i himlen och styr din trygghet verkar ju bara absurt. 
Ni har säkert hört talats om Placebo. Tabletter med glukos som gör att hjärnan tror något annat än vad det i själva verket är. 
 
Vid vissa tillfällen kan du få utskrivet placebo av läkare för att motverka vissa sjukdomar. Det som händer då är att du tar din medicin - hjärnan reagerar på detta och skickar signaler till kroppen som gör att du blir frisk. Men egentligen så tog du bara piller innehållande laktos och glukos, för att få tro hjärnan något annat.
 
Det jag försöker säga med detta är att jag tror att religion och tro handlar om psykisk placebo. Du tror att det finns en gud som stöttar dig vid svåra situationer, därför klarar du dig. Men just en fysisk gud av något övernaturligt slag, verkar rätt fyllt av bullshit. 
 
Tack för mig, Gott mit uns, våran konung har talat.

Kommentar:

Intressant inställning!

Jag förstår dock inte varför du identifierar med just kristendomen så specifikt. Du säger att du inte tror på bibeln eller kyrkan. Var får du din information ifrån? Hur vet du att det är den "kristna" guden du tror på? Jag menar, med din inställning så är ju allt upp till dig att hitta på vad du vill tro på.

Du menar också att du tror att Gud är en placebo-effekt - har du inte då redan kommit fram till att den personliga Guden du började påstå att du tror på, inte existerar, och att du redan accepterat det? Om du är övertygad om att din tro är en placebo-effekt har du ju i princip avfärdat tron.

Fortsätt skriv, sjukt kul att andra också skriver om religion och tro!! Ser fram emot svar och fler inlägg inom ämnet. :)

Svar: Jodå, det kommer svar på dina frågor i framtida inlägg ;)
Christian Bronner

2013-09-06 @ 01:05:16
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: